Puhelurobotin hyödyt järjestötoiminnassa

Meidän Jarno Niskanen on rautainen myynnin ja palveluliiketoiminnan ammattilainen. Merkittävän myynnin ja esimiestehtävien työkokemuksen lisäksi hänellä on yli kymmenen vuoden aktiivinen kokemus suomalaisessa järjestökentässä toimimisessa.

Haastattelimme Jarnoa ja kysyimme mitä käytännön hyötyä puhelurobotti voi tarjota järjestöille

 

KUUSI KYSYMYSTÄ PUHELUROBOTIIKAN HYÖDYNTÄMISESTÄ JÄRJESTÖTOIMINNASSA

 

Suurten jäsenmäärien sivuoireena on monia aikaa vieviä vähän tuottamattomia tai jopa rahaa kuluttavia oireita esimerkiksi maksumuistutukset. Kuinka puhelurobotti voi auttaa tällaisissa tilanteissa?

Puhelurobotti hoitaa täsmällisen tehokkaasti pienet tehtävät esimerkiksi maksumuistuttamisen juuri oikeaan aikaan ja oikealla valitulla tavalla. Maksumuistutukset voidaan toteuttaa jaksotetusti tai automaattisesti jos puhelurobottimme integroidaan asiakkaan järjestelmiin. Tämä säästää sekä aikaa että rahaa.

 

Kuinka paljon järjestöt voivat säästää, jos he saavat jäsenensä muutettua paperilaskutuksesta sähköiseen laskutukseen?

Riippuu tietenkin siitä, että kuinka paljon jäseniä on vielä paperilaskun piirissä. Tällä hetkellä monella järjestöllä on vielä merkittävä osa jäsenistä paperilaskun piirissä. Meidän puhelurobotilla ja viestinnän asiantuntijoidemme avulla saamme muutoksen tehtyä nopeasti ja vaivattomasti. Yhden muutoksen säästö on reilu euro ja paperilaskun piirissä monella järjestöllä on satoja tuhansia jäseniä. Tämä on valtava säästö, minkä meidän robotti saa aikaan.

 

Jäsenmäärät laskevat ja jäsenistön hiljaiselta enemmistöltä on vaikea saada tietoa. Kuinka puhelurobotti auttaa tässä tilanteessa?

Puhelurobotilla saadaan yhteys koko jäsenistöön. Puhelu on tietyille kohderyhmille ainoa nopean tiedon keräämisen väline. Tieto on tärkeää strategista kehittämistä varten. Oikean tiedon keräämisen myötä jäsenistö tulee kuulluksi ja heitä osataan palvella oikein. Parhaimmassa tapauksessa löydetään keinot saada jäsenmäärät kasvuun.

 

Minkälaista on yhteistyö järjestöjen kanssa?

On mahtavaa olla tekemisissä suomalaisen järjestökentän kanssa. Moni järjestöistä on tunnistanut nykytilanteen haasteet ja he ovatkin modernisoineet toimintaansa. Vielä meillä on paljon töitä yhdessä tehtävänä. On upeaa huomata myös ennakkoluulojen karisevan, kun huomataan kuinka laadukkaasti ja monipuolisesti robotti voi hoitaa jopa yhteiskunnallisesti merkittäviä tehtäviä asiakkaan puolesta. Tämä on minulle henkilökohtaisesti tärkeä asia, joten on mahtavaa joka päivä tulla töihin ja auttaa asiakkaita viemään toimintaansa uudelle tasolle.

 

Miten puhelurobotti auttaa tiedottamisessa?

Lukuisin eri tavoin. Hyvä esimerkki tiedottamisesta on olemassa olevien jäsenetujen viestintä. Isot jäsenmäärät aiheuttavat monia viestintäkatkoksia tärkeissäkin asioissa ja monet edut jäävät hyödyntämättä.  Puhelurobotti on vastavuoroiseen viestintään äärimmäisen tehokas ja laadukas. Jäsenetujen tietoisuuden lisääminen ja hyödyntäminen on voitto jäsenille, järjestöille ja yhteistyökumppaneille.

 

Kerro esimerkki oikea-aikaisen viestinnän hyödyistä järjestölle?

Jos poikkeustilanteista tai muutostilanteista ei viestitä oikein, niin se aiheuttaa lumipalloefektin, joka kuormittaa koko järjestöä. Tämä yleisesti alkaa asiakaspalvelun ruuhkautumisena ja voi lopulta johtaa tyytymättömiin jäseniin. Oikeaan aikaan lähetetty oikea viesti estää asiakaspalvelun ruuhkautumisen. Hyviä esimerkkejä ovat tiedottaminen tapahtumamuutoksista osallistujille ja yleiset poikkeustilanteet. Tämä COVID-19 viruksen aiheuttama poikkeustilanne on todistanut taas käytännössä, kuinka tärkeä rooli on hyvällä nopealla viestinnällä. Meidän puhelurobotti pystyy soittamaan 18 000 puhelua tunnissa, joten nopea toimiminen onnistuu meidän robotilta kirjaimellisesti käden heilautuksella.

 

Jarnon vastauksista näkyy ratkaisukeskeinen asenne ja aito halu auttaa. Hän haluaakin lähettää terveiset kaikille järjestökentällä toimiville ihmiselle:

”Koen tekeväni arvokasta työtä ratkaisemalla ja helpottamalla järjestöjen arkipäivän haasteita. Haluan olla apuna jäsenmäärän kehittämistyössä. Jos en ole vielä asian tiimoilta keskustellut kanssasi, niin olethan yhteydessä. Tulet yllättymään parantuneesta jäsenkokemuksesta.”

Varaa etäpalaveri Jarnon kanssa tästä