Saitko huijauspuhelun suomalaisesta numerosta? Toimi näin!

Jos sait huijauspuhelun suomalaisesta numerosta, niin asiasta kannattaa tehdä ilmoitus. Ilmoitukset auttavat huijareiden numeroiden sulkemisessa mahdollisimman pian ja estävät muiden ihmisten joutumista huijareiden uhreiksi.

Yksinkertaisin tapa tehdä ilmoitus huijauspuhelusta on oheisen lomakkeen täyttäminen. On-Timen asiakaspalvelu käsittelee ilmoituksesi ja vie asian eteenpäin tällä sivulla lomakkeen alla kuvatuin keinoin.

Huomaathan, että me emme tee ilmoituksia poliisille puolestasi. Jos sinua on huijattu huijauspuhelulla, tee sähköinen rikosilmoitus Poliisin sivuilla. Voit siitä huolimatta ilmoittaa huijauspuhelun tiedot tässä, niin pyrimme auttamaan huijarin numeron sulkemisessa mahdollisimman pian.

Ilmoita huijauksesta tällä lomakkeella

  • Anna puhelinnumero kansainvälisessä muodossa eli lisää tarvittaessa Suomen maakoodi +358 numeron alkuun.
  • Mitä puhelussa ehdotettiin? Kuka ja mistä yrityksestä soittaja sanoi olevansa? Kaikki lisätiedot ovat hyödyllisiä huijauspuhelun selvittämisessä.
  • Ilmoitamme tähän sähköpostiosoitteeseen huijauspuhelun selvityksen lopputuloksesta.
  • Tämä tieto ei ole pakollinen, mutta voi auttaa huijauspuhelun selvittämisessä. Syötä tämäkin numero kansainvälisessä muodossa eli Suomen maakoodin +358 kera.

Toimi näin, jos haluat ilmoittaa huijauksesta operaattoreille itse

Jos et halua käyttää oheista lomaketta ja jättää huijauspuheluiden estämistä meille, niin voit myös tehdä ilmoituksen operaattoreille itse. Tästä osiosta löydät ohjeet, joita myös asiakaspalvelumme käyttää meille tulleiden ilmoitusten käsittelyyn.

1. Selvitä huijarin operaattori

Syötä huijauspuhelun puhelinnumero Numpacin Siirretyt numerot -palveluun. Palvelu kertoo minkä operaattorin liittymästä huijauspuhelu on tullut.

2. Ilmoita huijauksesta operaattorin Abuse-lomakkeelle

Useimmat huijauspuhelut tulevat kansainvälisten operaattoreiden verkoista. Operaattoreiden internetsivuilla on yleensä saatavilla yhteydenottolomake tai huijauspuheluiden ilmoituslomake. Lähettämällä tiedon huijauspuhelusta suoraan kyseiselle operaattorille numero saadaan suljettua mahdollisimman pian.

Ilmoittaessasi huijauspuhelusta operaattorille, kerro mistä numerosta puhelu tuli ja mistä puhelun sisällössä oli kysymys. Ilmoita myös oliko kysymyksessä ihmisen tekemä puhelu vai oliko soittaja mahdollisesti robotti vai nauhoite.

  • Jos operaattori oli Voxbone, ilmoita huijauksesta Voxbonen yhteydenottolomakkeella. Valitse Enquiry type -kohtaan vaihtoehto Report abuse.
  • Jos operaattori oli Belgacom International Carrier Services, ilmoita huijauksesta BICS:in yhteydenottolomakkeella ja kerro aluksi, että olet tekemässä abuse reportia.
  • Jos operaattori oli GBC Networks Oy, ilmoita huijauksesta GBC Networksin yhteydenottolomakkeella ja kerro aluksi, että asia koskee huijauspuhelua.
  • Jos operaattori oli jokin suomalaisista operaattoreista, siirry kyseisen operaattorin sivuille ja tee ilmoitus chatin tai yhteydenottolomakkeen kautta.

3. Tee ilmoitus poliisille

Voit tehdä myös ilmoituksen poliisille. Jos sinua ei onnistuttu huijaamaan, niin voit käyttää Poliisin Nettivinkki-lomaketta. Jos sen sijaan sinua onnistuttiin huijaamaan, niin tee ehdottomasti sähköinen rikosilmoitus Poliisin sivuilla tai lähimmässä Poliisin toimipisteessä.

Miksi On-Time haluaa kitkeä pois huijaukset?

Luonnollisesti haluamme, että ihmisiä ei huijata. Näillä ohjeilla tehdyt ilmoitukset poistavat puhelinnumerot huijareiden käytöstä, mikä estää muiden ihmisten joutumista huijatuiksi.

Me On-Timellä tarjoamme pienille ja suurille yrityksille palveluna robottipuheluita muun muassa asiakkuudenhoitoon, maksumuistutuksiin ja muihin automatisoitaviin puheviestinnän käyttötapauksiin. Meille on siis myös tärkeää se, että asiakkaidemme tekemiin robottipuheluihin vastataan jatkossakin. Jos huijauspuhelut yleistyvät, niin entistä useampi jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin, mikä rajoittaa myös meidän asiakkaidemme palvelustamme saamaa hyötyä.

Samasta syystä olemme huolestuneita myös muun muassa robottipuheluina tehdyistä kylmäsoitoista eli erilaisista robottien tekemistä myyntipuheluista ihmisille, jotka eivät ole antaneet suoramarkkinointilupaa etukäteen. Tällaiset puhelut ovat Suomessa laittomia, ja myös ne kannattaa ilmoittaa operaattoreille.

Me On-Timellä kannatamme robottipuheluiden vastuullista käyttämistä. Tarkoituksenamme ei ole tukkia ihmisten puhelimia epätoivottujen robottipuheluiden vyöryllä, vaan haluamme soittaa puheluita, jotka ovat aidosti hyödyllisiä sekä asiakkaillemme että puheluiden vastaanottajille. Tästä aiheesta saat lisätietoja muun muassa oheiselta videolta, jossa On-Timen Mikko Kohonen haastattelee Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n toimitusjohtajaa Jari Perkoa.