Henkilöstötyytyväisyyskysely toteutettiin tunneissa viikkojen sijaan

 

Tutkimusten mukaan perinteiset henkilöstötyytyväisyyskyselyt vaikeuttavat toiminnan kehittymistä. Syynä tähän on kyselyihin vastaaminen ja toteuttaminen koetaan liian raskaaksi, lisäksi kyselyiden toteuttaminen on harvinaista.

Henkilöstötyytyväisyyskyselyt toteutetaan perinteisesti sähköpostikyselyinä, missä jo vastausten kerääminen kestää normaalisti viikkoja. Henkilöstötyytyväisyyskyselyt voidaan kuitenkin toteuttaa automatisoidusti puhelurobotin avulla, jolloin sen läpiviemiseen analysointi mukaan lukien, menee vain tunteja.

Toteutimme henkilöstötyytyväisyyskyselyn puhelurobottimme välityksellä digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisyhtiö, Fulmore Oy:lle. Henkilöstötyytyväisyyskyselyn vastausprosentti kasvoi 15 %:lla, aiempaan sähköpostin välityksellä tehtyyn kyselyyn verrattuna.

Robotille rakennettiin kysymyspatteristo, joka esitettiin työntekijöille puheluiden muodossa. Näin vastausten kerääminen oli vastaajan kannalta helppoa, koska puhelimessa mielipiteiden kertominen sujui vaivattomasti ja nopeasti.

”Koin puhelurobotilla suoritettuun henkilöstötyytyväisyyskyselyyn vastaamisen ja sen läpiviemisen mielekkäänä. Vastaamiseen meni vain hetki aikaa ja tulokset olivat saatavilla saman tien”, kertoo Fulmoren rahoituskonsultti Jussi Saarinen.