Ohjelmisto– ja puhelurobotiikka numeroina 

Robotic Process Automation (RPA) eli suomeksi ohjelmistorobotiikka on teknologia-alan kuuma peruna. Termillä ohjelmistorobotiikka tarkoitetaan siis ihmistyön korvaamista ohjelmistolla. Ohjelmistorobotit ovat omiaan korvaamaan toistuvia ja sääntöihin perustuvia työtehtäviä. Niiden käyttöpinta on tismalleen sama kuin ihmisellä (User Interface). Puhelurobotit ovat eräänlaisia ohjelmistorobotteja, joita käytetään mm. maksumuistutuksissa, asiakkuudenhoidossa ja erilaisissa sisäisissä sekä ulkoisissa tutkimuksissa. Käyttötarkoituksien keksimisessä niin ohjelmisto- kuin puheluroboteilla kuitenkin vain mielikuvitus on rajana. 

Alaa seuraavat hyvin tietävätkin, minkälainen tulevaisuutemme tulee robottien kanssa olemaan. Tässä lyhyessä tekstissä pyrin kuitenkin avaamaan muutaman mielenkiintoisen numeraalin kautta, mistä alassa on kyse ja minkälainen megatrendi siitä on syntymässä.  

7 000 000 000 USD

Erilaisten markkinatutkimusten mukaan ohjelmistorobotiikka-alan globaali markkina-arvo tulee olemaan vuonna 2023 viidestä seitsemään miljardia dollaria. Vuotuisen kasvuprosentin keskiarvon arvioidaan olevan 30-35 %. Euroopan alueella kasvuprosentti on hieman globaalia keskiarvoa korkeampi ja APAC-alueella korkein. Maailmanlaajuisesti tunnetuista IT-alan yrityksistä mm. IBM ja Accenture ovat jo laajentaneet perinteisestä laite- ja ohjelmistotuotannosta myös ohjelmistorobotteihin. 

140 000 000 ihmisen edestä töitä

Ohjelmistorobottien arvioidaan vuoteen 2025 mennessä tekevän noin 140 miljoonan ihmisen edestä töitä. Numero on varovainen arvio siitä, mikä robottien vaikutus työvoimaan tulee olemaan. Globaalista työttömyysilmiöstä tuskin silti tarvitsee huolestua, sillä case-tutkimusten mukaan yritysten ottaessa RPA-prosesseja käyttöön ei työtehtäviä ole kadonnut. Työntekijät on uudelleensijoitettu tuottavampiin ja myös heille itselleen mielekkäämpiin työtehtäviin, jossa eivät toistu yksinkertaiset prosessit vaan robotit tuottavat heille dataa ja he pystyvät analysoimaan sekä soveltamaan tuota tietoa. Oxfordin yliopiston mukaan kaikista tämänhetkisistä töistä 35 % olisi automatisoitu vuoteen 2035 mennessä, osittain ohjelmistorobotiikan avulla. 

986 puhelua sekunnissa

Puhelurobotit soittavat tällä hetkellä eri tarkoituksissa 986 puhelua SEKUNNISSA Yhdysvalloissa. Olettaen, että jokaisella yhdysvaltalaisella on yksi puhelin, saa kansalainen puhelurobotilta yhden kontaktin joka neljäs päivä. Alan etiikka on perin Pohjois-Amerikkalaiseen tapaan heitetty ulos ikkunasta ja robotteja hyödynnetään myös väärin. Omaa puhelurobottiamme emme luovuta moraalisesti arveluttaviin tarkoituksiin, vaan jokainen puhelu on suunniteltu laadukkaaksi ja ennenkaikkea loppuasiakkaan kannalta hyödylliseksi.

Lue TÄSTÄ mitä mieltä me olemme puhelurobottien hyväksyttävistä käyttötavoista.

Suomessa puhelurobotteja käytetään eniten Inbound-puheluissa. Asiakaspalveluun soittaessasi sinut ohjataan näppäinvalintojesi perusteella oikeaan kanavaan asian hoitamiseksi, ihmisen kanssa. Kehittyneimmät robotit mittaavat esimerkiksi laajakaistaliittymäsi toiminnan ja laativat tarpeen vaatiessa siitä automaattisesti vikailmoituksen, jolloin vasta asiasi siirtyy ihmisen eteen. Näin sinua ainakin yritetään säästää jonotusajalta sekä tehdä asioinnistasi helpompaa. 

Loppukaneettina onkin helppo sanoa, että ohjelmistorobotiikka tulee olemaan numeroidenkin perusteella seuraava työelämää järisyttävä ja kehittävä trendi alariippumattomasti. Työmarkkinoiden tulevaisuus näyttää minusta, ihmisenä, loistavalta, sillä voimme jättää robottien tehtäväksi nk. “aivot narikkaan” -työtehtävät ja keskittyä vaativimpiin prosesseihin, ajattelun jalo taito kun meillä ihmisillä on ainakin toistaiseksi korkeampi. 

Jos ohjelmisto- tai puhelurobotiikka kiinnostaa, ota yhteyttä niin jutellaan lisää! 

Matias Nygård
On-Time Research Solutions Oy

+358 50 359 9497