On-Timen robottipuhelut kartoittamassa Riihimäen arkea koronapandemian aikana

Olemme tehneet luottamuksellista yhteistyötä Riihimäen kaupungin kanssa viime vuoden toukokuussa alkaneen kokeilun merkeissä. On-Timen puhelurobotti otti yhteyttä riihimäkeläisiin ja selvitti heidän kuulumisiaan ja vointiaan koronapandemian keskellä. Puheluautomaation avulla selvitettiin samalla mielipiteitä kaupungin palveluista ja kaupunkilaisia koskevista ajankohtaisista päätöksistä.

Kun Riihimäen kaupunki tarvitsi tehokkaan ja mukavan keinon saada selville, miten kaupunkilaiset voivat keskellä maailmaa mullistanutta pandemiaa, he kääntyivät On-Timen puoleen.

Toteutimme vuoden 2020 aikana yhdeksän eri kyselyä, joissa riihimäkeläiset pystyivät mobiiliviestintäalustamme avulla kertomaan kaupungille ajatuksistaan ja tuntemuksistaan. Kyselyt koskivat arjen muuttumista koronan aikana, museokäyntejä, yrittäjien kuulumisia, nuorisopalvelujen toimivuutta, kaupungin sisäistä henkilöstöviestintää, liikuntaa ja hyvinvointia sekä niinkin suurta aihetta, kuin mikä tekisi Riihimäestä vielä mukavamman paikan asua.

On-Timen puhelurobotti tavoitti tuhannet kaupunkilaiset, jotka halusivat jakaa ajatuksiaan yhteisen kaupungin ja sen palveluiden kehittämisestä sekä kertoa elämänsä muuttumisesta pandemian keskellä. Kaupunki sai helposti ja nopeasti korvaamattoman arvokasta tietoa.

Hankkeen rahoittajana toimi Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.