Ohjelmisto- ja puhelurobotiikka numeroina

Robotic Process Automation (RPA), eli suomeksi ohjelmistorobotiikka, on teknologia-alan kuuma peruna. Termillä ohjelmistorobotiikka tarkoitetaan ihmistyön korvaamista ohjelmistolla.

Ohjelmistorobotit ovat omiaan korvaamaan toistuvia ja sääntöihin perustuvia työtehtäviä. Niiden käyttöpinta (user interface) on tismalleen sama kuin ihmisellä. Puhelurobotit ovat eräänlaisia ohjelmistorobotteja, joita käytetään mm. maksumuistutuksissa, asiakkuudenhoidossa ja erilaisissa sisäisissä sekä ulkoisissa tutkimuksissa. Käyttötarkoituksien keksimisessä niin ohjelmisto- kuin puheluroboteillekin on kuitenkin rajana vain mielikuvitus.

Alaa seuraavat hyvin tietävätkin, minkälainen tulevaisuutemme tulee robottien kanssa olemaan. Tässä lyhyessä tekstissä pyrin kuitenkin avaamaan muutaman mielenkiintoisen numeraalin kautta, mistä alassa on kyse ja minkälainen megatrendi siitä on syntymässä.

7 000 000 000 Yhdysvaltain dollaria

Erilaisten markkinatutkimusten mukaan ohjelmistorobotiikka-alan globaali markkina-arvo tulee olemaan vuonna 2023 viidestä seitsemään miljardia dollaria. Vuotuisen kasvuprosentin keskiarvon arvioidaan olevan 30–35 %.

Euroopan alueella kasvuprosentti on hieman globaalia keskiarvoa korkeampi. APAC-alueella se on korkein. Maailmanlaajuisesti tunnetuista IT-alan yrityksistä mm. IBM ja Accenture ovat jo laajentaneet perinteisestä laite- ja ohjelmistotuotannosta myös ohjelmistorobotteihin.

140 000 000 ihmisen edestä töitä

Ohjelmistorobottien arvioidaan tekevän vuoteen 2025 mennessä noin 140 miljoonan ihmisen edestä töitä. Numero on varovainen arvio siitä, mikä robottien vaikutus työvoimaan tulee olemaan. Globaalista työttömyysilmiöstä tuskin silti tarvitsee huolestua, sillä case-tutkimusten mukaan yritysten ottaessa RPA-prosesseja käyttöön ei työtehtäviä ole kadonnut.

Työntekijät on uudelleensijoitettu tuottavampiin ja myös heille itselleen mielekkäämpiin työtehtäviin, jossa eivät toistu yksinkertaiset prosessit, vaan robotit tuottavat heille dataa, ja he pystyvät analysoimaan sekä soveltamaan tuota tietoa. Oxfordin yliopiston mukaan kaikista tämänhetkisistä töistä 35 % olisi automatisoitu vuoteen 2035 mennessä, osittain ohjelmistorobotiikan avulla.

986 puhelua sekunnissa

Yhdysvalloissa puhelurobotit soittavat tällä hetkellä eri tarkoituksissa 986 puhelua SEKUNNISSA. Jos oletetaan, että jokaisella yhdysvaltalaisella on yksi puhelin, saa kansalainen puhelurobotilta yhden kontaktin joka neljäs päivä.

Alan etiikka on perin pohjoisamerikkalaiseen tapaan heitetty ulos ikkunasta, ja robotteja hyödynnetään myös väärin. Omaa puhelurobottiamme emme luovuta moraalisesti arveluttaviin tarkoituksiin, vaan jokainen puhelu on suunniteltu laadukkaaksi ja ennen kaikkea loppuasiakkaan kannalta hyödylliseksi.

» Lue tästä, mitä mieltä me olemme puhelurobottien hyväksyttävistä käyttötavoista

Suomessa puhelurobotteja käytetään eniten Inbound-puheluissa. Asiakaspalveluun soittaessasi sinut ohjataan näppäinvalintojesi perusteella oikeaan kanavaan asian hoitamiseksi ihmisen kanssa.

Kehittyneimmät robotit mittaavat esimerkiksi laajakaistaliittymäsi toiminnan ja laativat tarpeen vaatiessa siitä automaattisesti vikailmoituksen, jolloin vasta asiasi siirtyy ihmisen käsiteltäväksi. Näin ainakin yritetään säästää sinua jonotusajalta ja tehdä asioinnistasi helpompaa.

Loppukaneettina onkin helppo sanoa, että ohjelmistorobotiikka tulee olemaan numeroidenkin perusteella seuraava työelämää järisyttävä ja kehittävä trendi alariippumattomasti. Työmarkkinoiden tulevaisuus näyttää minusta, ihmisenä, loistavalta, sillä voimme jättää niin sanotut ”aivot narikkaan” -työtehtävät roboteille ja keskittyä vaativimpiin prosesseihin, ajattelun jalo taito kun meillä ihmisillä on ainakin toistaiseksi korkeampi.

Jos ohjelmisto- tai puhelurobotiikka kiinnostaa, ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Varaa ilmainen 15 minuutin etäesittely