Näin otat puhelurobotin käyttöön liiketoimintaasi tukevalla tavalla – 5 vinkkiä

Automaattiset puhelut ovat monille vastaanottajille uusi kokemus, joten niitä käyttävien organisaatioiden on syytä panostaa ennakkoviestintään. Näillä markkinointiviestinnän toimenpiteillä puhelurobotti saa pehmeän laskun uransa alkuun ja todennäköisesti myös lämpimämmän vastaanoton puheluilleen.

1. Anna robotille nimi ja persoonallisuus

Robotteja, erityisesti ohjelmistorobotteja, jollaiseksi puhelurobotitkin voidaan laskea, pidetään yleisesti ottaen vaikeasti ymmärrettävinä ja hieman abstrakteina olentoina. Kun robotille antaa mukavan nimen ja ulkonäön sekä persoonallisen tavan kommunikoida, robotti muuttuu heti inhimillisemmäksi ja helpommin lähestyttäväksi.

On-Timen asiakkaista muun muassa Lähi-Tapiola on nimennyt robottinsa Tuuttikseksi, ja Nooa Säästöpankin puhelubotti on Ukko.

2. Varmista, että puhelurobotin yhteystiedot löytyvät yrityksen verkkosivuilta

Puhelurobotille kannattaa luoda oma laskeutumissivu yrityksen verkkosivuille, robotin oma kotipesä, josta hänen esittelynsä löytyy.

Myös hakukonelöydettävyys puhelurobotin numerolla kannattaa huomioida, jotta mahdolliset numeron googlettajat löytävät tiedon puhelinnumerosta heti hakutulosten kärjestä. Hakukonelöydettävyyttä voi tarvittaessa tehostaa mainonnalla, kuten Google Adsin mainoksilla.

3. Rohkaise asiakkaita tallentamaan robotin puhelinnumero

Kun saat asiakkaasi tallentamaan robotin numeron, vastaanottajasta on turvallisempaa ja mukavampaa vastata tämän puheluihin. Asiakaskokemus kohenee, ja tavoitat asiakkaasi suuremmalla todennäköisyydellä.

4. Opeta robotti kertomaan, että hän on robotti

Olemme määritelleet On-Timen käyttöehdoissa, ettei puhelun vastaanottajaa koskaan saa huijata kuvittelemaan, että soittaja olisi ihminen robotin sijaan. Asiakkaidemme robotit osaavat aina kertoa olevansa robotteja heti puhelun alussa, esimerkiksi mainitsemalla: “Hei, tämä on automaattinen puhelu sinulle!”

5. Tarjoa asiakkaille muitakin yhteydenpitokanavia

Yhden koon sukat eivät lopulta sovi kenellekään, eikä puhelurobotin tulisi koskaan olla ainoa palvelukanavasi. Monikanavainen asiakaspalvelu on 2020-luvulla pakollinen juttu, sekä asiakastyytyväisyyden että brändisi uskottavuuden näkökulmasta. Puhelurobotti on tarpeellinen lisä viestinnän kokonaisuuteen, mutta tarvittaessa asiakkaiden pitää päästä keskustelemaan ihmisen kanssa.

Tsemppiä puhelurobotin käyttöönottoon! Mikäli tarvitset apua tai lisää vinkkejä, autamme mielellämme.