Case-esimerkkejä puhelurobotille – Osa 1

Nikola Tesla totesi jo sata vuotta sitten, että robotit tulevat ottamaan 2000-luvulla orjatyöläisen roolin. Näin onkin jo osittain käynyt, vaikka robotiikka onkin vielä kehitysvaiheessa. Oma puhelurobottimme on ensimmäisiä tulevaisuuden ripauksia suomalaisessa yritysmaailmassa. Palvelumme on räätälöitävissä jokaisen yrityksen tarpeisiin, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman automatisoitu ja vaivaton.

Tässä blogisarjassa tekstissä esittelen kahdessa osassa yhteensä kuusi käyttöesimerkkiä puhelurobotillemme. Olemme tosin jo tässä projektin aikana huomanneet, että vain virtuaalinen taivas on rajana, sille mihin robottiamme voi käyttää.  

Markkinatutkimukset ja gallup –kyselyt 

Kvantitatiiviset kyselyt ovat toistettavaa ja puuduttavaa työtä. Puhun näin toki vain omalla suullani, mutta minusta tulosten analysointi ja soveltaminen on huomattavasti hauskempaa puuhaa kuin soittelu ja tietojen kerääminen. Käytän seuraavaksi esimerkkiä HS:n 13.12.2017 julkaisemasta gallup-kyselystä, jossa on kysytty kaksi kysymystä:  

1) Mitä puoluetta äänestäisit eduskuntavaaleissa, jos ne järjestettäisiin nyt? 

2) Oletko täysin varma puoluekannastasi? (Asteikolla 2 vaihtoehtoa, täysin varma tai epävarma) 

Tein nopean vertailun Gallup-tutkimuksen keräämisestä ihmisvoimin sekä robottiamme käyttäen ja tehokkuusero on mullistava. Koska todellisten puhelujen määrää ei voi kuin arvioida otoskoon määrästä, teen sen varovaisesti ja lasken hieman alle 10% onnistumisprosentin, vaikka esimerkiksi robotillamme luku onkin tuota korkeampi. Otoskoon ollessa 2356, oletan Kantar TNS-tutkimusyrityksen soittaneen 24 000 puhelua.

Kantar TNS:n saadessa vastaukset kahteen kysymykseensä, aikaa on kulunut 26 vuorokautta, aikavälillä 14.11-10.12. Juttu on julkaistu tästä kolmen päivän kuluttua. Robotillamme koko otoskoko olisi saatu yhdessä työpäivässä ja viimeistään seuraavana päivänä toimittaja olisi saanut jutun pihalle robottimme pilkkoessa hänelle aineiston valmiiksi. 

Henkilöstövuokraus 

Iso asiakas ilmoittaa, että huomiseksi aamuksi on saatava 15 tekijää, koska he ovat saaneet suuren tilauksen, tuttu tilanne. Normaalisti agentilla olisi tuskaa soitella koko lista läpi, saadakseen vaaditun työntekijämäärän paikalle. Vaihtoehtona olisi myös nauhoittaa robotille viesti ja soitattaa koko lista läpi: “Mara tässä moro, jos pääset huomen aamuna seiskalta varastolle, niin paina 1, jos et, niin paina 2”. Kymmenen ensimmäistä 1-vastausta saavat kuittausviestin: ”Tervetuloa töihin siihen ja siihen osoitteeseen aamulla”. Maralla meni työtehtävän hoitamiseen noin kymmenen minuuttia entisen kahden tunnin sijaan. Iso asiakas on kiitollinen asian järjestyttyä niin nopeasti ja Mara laskuttaa kiirelisät.  

Kiireiset sijaistapaukset onnistuvat tällä samalla toiminnolla kätevästi. Esimerkiksi opettajan sairastapauksissa voidaan robotilla kartoittaa sijainen automaattipuhelulla. Puhelut soitetaan yksitellen listan mukaan. Robotti ilmoittaa ensimmäisestä Kyllä-vastauksesta käyttäjälle ja näin sijainen on löytynyt. Näin pitkän soittokierroksen sijaan puhelut voidaan suorittaa noin viidessä minuutissa. Sijaisopettajan etsintään on suunniteltu robottipalvelu, mikä löytyy osoitteesta www.sijaisope.fi. 

Järjestötoiminta 

Itsekin eri järjestöjen hallituksissa vuosia istuneena tiedän, että välillä esityslistalla on sellainen asia, josta olisi viisasta kysyä jäsenistöltä mielipidettä. Sähköpostilla mielipiteiden kerääminen on mahdottoman työlästä, mutta robotillamme homma käy kätevästi ja varsin edullisesti. Samalla kokouskutsuista ja erilaisten tapahtumien mainostamisesta tulee henkilökohtaisempaa, kun puheenjohtaja äänellään toivottaa jäsenet tervetulleiksi.  

Tekstin mitta venyisi mahdottomaksi, joten jatkan case-esimerkkejä toisella kertaa mm. majoituspalveluiden sekä asiakastyytyväisyyskyselyiden osalta. Lisäksi löytyy varmasti käyttötarkoituksia, mitä emme ole vielä osanneet edes kuvitella. Mikäli puhelurobotillamme olisi käyttöä juuri sinulle tai haluaisit kuulla, miten se yritystäsi auttaisi, ota yhteyttä! 

 

Matias Nygård 

On-Time Research Solutions Oy 

0503599497 

matias.nygard@ontime.fi 

https://www.linkedin.com/in/matias-nygard/ 

Case-esimerkkejä puhelurobotille - Osa 2