Uusi vastaan vanha puhelinkyselytekniikka, erona suorituskyky

On-Time Research Solutions Oy toteutti verkkolehti Uuden Suomen toimeksiannosta kyselytutkimuksen pääministeri Sipilän kilpailukykypakettiin liittyviin asioihin torstaina 17.9.2015 automatisoituina puhelinkyselyinä. Tänään keskiviikkona 30.9.2015 Helsingin Sanomat julkaisi samoja aiheita koskevan kyselytutkimuksen. Herkullinen paikka vertailulle, joten tehdäänpäs juurikin se!

Tulosten suora vertailu ei ole aivan mahdollista, sillä vaikka kummankin kyselyn viidestä kysymyksestä neljä käsitteli samoja asioita, kyselyiden kysymykset ja vastausvaihtoehdot oli muotoiltu jokseenkin eri tavalla. Tästä huolimatta tulokset olivat hyvin samansuuntaisia, kuten oheisista kaavioista on havaittavissa ja yhtä kysymystä lukuunottamatta tulosten eroavaisuudet mahtuvat kummankin kyselyn virhemarginaalin sisään. Tuloksiltaan eniten poikkeava kysymys puolestaan oli myös eniten eri tavalla muotoiltu. Kummankin kyselyn otanta oli reilu tuhat mannersuomalaista.

sunnuntaikorvaus arkipyhat ylityokorvaus sairauspaivarahat

Klikkaa vertailukaaviot suuremmiksi. Kysymysten tarkat tulokset ja sanojen asettelut löydät HS:n ja US:n sivuilta.

Tulosten samankaltaisuus erilaisista kysymysmuodoista huolimatta herättää luottamusta kummankin kyselyn oikeellisuuteen. Merkittävimmäksi eroavaisuudeksi jää siis kyselyiden suoritusaika. On-Timen kysely toteutettiin nimittäin tutkimustarpeesta loppuraporttiin yhden työpäivän aikana ja ensimmäinen uutisjuttu julkaistiin muutamaa tuntia myöhemmin, tämä kaikki siis torstain 17.9.2015 aikana. Tässä vaiheessa meidän tietämättämme HS:n vastaavaan tutkimukseen kerättiin jo kolmatta päivää vastauksia ja sitä jatkui vielä viikon verran. Tulosten julkaisuun tiedonkeruun päättymisestä meni vielä kuusi päivää.

aikajana

Siis kymmenen päivää tiedonkeruuseen ja hankkeen alusta loppuun eli tutkimustarpeen tunnistamisesta tulosten hyödyntämiseen meni arviolta noin kolme viikkoa. Onko se enää nykypäivää, kun sama voidaan tehdä yhdessä päivässä, tulosten siitä merkittävämmin muuttumatta? Tällä välin Sipilän hallitus on ehtinyt muuttaa suunnitelmiaan, eikä tämän hetkinen lomaraharatkaisu edes ehtinyt mukaan HS:n kyselyyn. Luultavasti tuon kymmenen päivän tiedonkeruun aikana julkinen keskustelukin eteni sen verran, että alkupään ja loppupään vastauksissa on siitä aiheutuvia eroja, mikä osaltaan voi vaikuttaa myös kyselyiden välisiin eroihin.

Meidän mielestämme – vaikka olemmekin tässä asiassa puolueellisia – automaatio korjasi tällä kertaa potin. Saimme luotettavia tuloksia murto-osassa perinteiseen vaihtoehtoon käytetystä ajasta ja arvattavasti myös edullisemmin. Asiakas oli tyytyväinen ja sai varmasti ajantasaista tietoa hyödynnettäväkseen ilman tarpeetonta odottamista.

Kiinnostuitko sinäkin? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää, tai klikkaa itsesi osoitteeseen puhelinkysely.fi ja tee heti oma kyselytutkimuksesi itsepalvelujärjestelmämme avulla!